Ik verbouw
Financieel

Notariskosten

Wanneer je gaat renoveren en daarbij een lening aanvraagt, worden er soms notariskosten aangerekend. De notariskosten zijn een verzameling van: 

  • Registratierechten: deze bedragen 7% bij de aankoop van een woning, tenzij het om een bescheiden woning gaat (5%). Als je binnen de 5 jaar een ingrijpende energetische renovatie uitvoert, moet je slechts 6% registratierechten betalen. Op de eerste schijf van 15.000 euro moeten geen registratierechten worden betaald. 
  • Ereloon: dit is wat de notaris zelf krijgt en is wettelijk vastgelegd. Je betaalt een vast percentage van het bedrag dat je leent en dit volgens degressieve schijven. Hoe hoger de schijf, hoe lager het percentage wordt. Op het ereloon komt nog btw.

  • Aktekosten: dit zijn de kosten die de notaris moet maken om documenten, attesten en andere informatie te verzamelen. De aktekosten zijn afhankelijk van de complexiteit van het dossier en kunnen per gemeente verschillen. Deze kosten omvangen ook het recht op geschriften (50 euro). Ook bij de aktekosten komt er nog btw bij. 
  • Kosten overschrijving: om alles officieel te maken, moet de kredietakte worden ingeschreven op het hypotheekkantoor. Dit kost 15 euro per pagina en komt gemiddeld op zo’n 500 tot 1.000 euro.   

De notariskosten zullen bovenop het vaste leenbedrag komen bij de hypothecaire lening en de lening met hypothecair mandaat. 

Je zal dus geen notariskosten betalen bij de renovatielening, groene energielening, persoonlijke lening op afbetaling en wanneer je je huidige hypotheek hergebruikt (op voorwaarde dat al een deel van je lopende hypothecaire lening is afbetaald).